2023. november 13., hétfő

Meghalt (a vonat alá ugrott) egy kisfiú Veszprém megyében, mert a túlsúlya miatt csúfolták, bántalmazták az iskolában. (videók is készültek a bántalmazásokról.) Sajnos nem ez az első eset..., és valószínűleg nem is utoljára olvastunk ilyenről. Nagyon szomorú még olvasni is...., napokig kerestem a szavakat, hogy mit is tudnék írni. Alap probléma, hogy míg mi felnőttek magunk is elmegyünk segítő szakemberhez, addig egy gyermek nem tudja és nem találja a segítséghez vezető utat. Jó esetben a szülők vagy az iskola felismeri, hogy probléma van és akkor elviszik a gyermeket iskolai pszichológushoz (ha van ilyen), stb. A környezet hamarabb érzékeli a problémát, mint maga a gyermek. A gyerekek mindig tünethordozók, a probléma a környezetben rejlik, ami család, iskola, közösség. Ezért nem csak a bántalmazott/bántalmazó gyermekeket, hanem a környezetet is kezelni kellene. Ami azért probléma, mert a gyerekek sokszor titkolják, hogy csúfolják bántalmazzák őket vagy ők maguk bántalmazók. Miről szól a következőkben a történet? Az agresszor gyerekek jó esetben pszichológushoz kerülnek. Amikor a szülő elviszi a gyereket a pszichológushoz, soha nem azzal megy oda, hogy baj van a házasságával, vagy épp a gyereket otthon, iskolában bántalmazzák, hanem azzal, hogy magatartás problémái vannak. Pedig az agresszív gyermek is nagy eséllyel bántalmazott. Ilyen esetben pl már csak utólag tudta meg a világ, hogy a gyermek bántalmazás áldozata volt. Pedig ilyenkor elsősorban nem a gyermeket, hanem a környezetet, "a rendszert" kellene kezelni. Arizónai program, lehetőség a konfliktusok kezelésére az iskolákban. Egy videóban beszéltem erről. A program nagyon jó , ha minden iskolában működne és Magyarországon lenne elég pedagógus, hogy folyamatosan kivitelezhető lehetne. Az sem ártana, ha a családsegítők, gyermekjóléti intézmények együttműködnének az iskolákkal. Hogy időben felismerhető lenne a bántalmazó, agresszor gyermek és az áldozat gyermek is... És csak reménykedhetünk benne, hogy az agresszív, bántalmazó gyerekek kapnak segítséget, bekerülnek olyan környezetbe, ahol megtapasztalják a szeretetet és ezáltal kiegyensúlyozott felnőttekké válnak és nem lesz belőlük bűnelkövető... Egyébként ehhez az írásomhoz azt még mindenképpen hozzátenném, hogy sok iskolába be sem engedik (különösen egyházi és egyéb nem állami fenntartású intézményekbe) a szakembereket, pedig a jogszabályok szerint kötelező lenne. Pedig egy kívülálló szakember már azért is képes lenne komoly, szakszerű segítséget nyújtani, mert nem az iskola alkalmazottja. Tehát az iskolavezetés nem tud rájuk nyomást gyakorolni. Emellett képesek felismerni a problémákat, tudnak rá adekvát megoldásmódot és tisztában vannak azzal, hogy a probléma mikortól olyan mértékű, hogy a családsegítő vagy a hatóságok bevonása elengedhetetlen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése