2010. július 7., szerda

Halálos Útszakasz.

Vajon tudták-e, hogy a 4-es főút illetve az Abonyi elkerülő útszakasz az M0-ás után Magyarországon a legveszélyesebb? Hogy gyakorlatilag minden hétre jut egy baleset és itt történik a legtöbb halálos kimenetelű?
Egy idézettel kezdeném, egy Ceglédi Tűzoltótól…

„Bárcsak érezhetnéd azt a szorongást, amelyet érzek a fecskendőben ülve, társaimmal összepréselődve, a gépkocsivezető keményen nyomja a gázpedált, miközben újra és újra nyomom a kürtöt mikor nem adják meg az elsőbbséget a kereszteződésekben. Mégis, mikor szükséged van ránk és megérkezünk, az első reakciód az lesz: Azt hittem, már sosem érkeznek meg!
Bárcsak ismerhetnéd gondolataimat, amelyek átfutnak az agyamon, miközben egy lányt mentek ki egy autóroncsból: Mi lenne, ha ez az én lányom, testvérem, barátnőm vagy családtagom volna?
Bárcsak átérezhetnéd a fizikális és mentális nyomást, a félbeszakított vagy elmaradt étkezéseket, az ébren töltött órákat, plusz még azt a rengeteg tragédiát, amelyet látok naponként.
Bárcsak tudnád micsoda érzés megmenteni valaki életét, vagy megóvni a tulajdonát, vagy ott lenni mikor szükség van rád és rendet teremteni a káoszban.
Hacsak nem éltél te is ebben, akkor nem értheted meg soha teljesen azt, hogy ki vagyok, kik vagyunk, és hogy mit jelent számunkra a hivatásunk.”


Hogy miért is van ez a sok baleset, és hogyan lehetne ezen változtatni, Zsemlye Gábor Tűzoltóparancsnokkal beszélgettünk és végigjártuk a halálos szakaszt.
Milyen okokra vezethető vissza, hogy ennyi baleset és halálos kimenetelű baleset történik?- kérdezem a Parancsnokot.
- Ez a szakasz azért veszélyes, mert mint magad is látod, két sávos és az egész kanyarokból áll. Előzni itt szinte lehetetlen és nagy bátorság kell ahhoz, hogy megtegyék, mert mindkét irányból beláthatatlan, és amikor kielőz egy kamiont, vagy egy kocsisort, csak a szerencsén múlik, hogy vissza tud-e menni. Mert már középen jár mikor a kanyarból belátható lesz, hogy jönnek szemben. - mondja, miközben minket meg egy kamiont is kielőz egy türelmetlen autós, és látható, hogy tényleg másodperceken múlott, hogy miközben itt jöttünk nem lett baleset. –Szerencséje volt. - csóválja a fejét Zsemlye Gábor
- Említettél itt Románokat is, hogy sok baleset őket érinti? –faggatom tovább.
- Hát igen, tudod Romániában mások az útviszonyok, így a viszonylag „kicsit jobb úton” mennek nagyon, nem figyelnek, meg az is közrejátszik, hogy kb. mire ide érnek elfáradnak, lassul a reakciójuk, figyelmetlenekké válnak. Ezért a legtöbb balesetet ők szenvedik el, nagyon súlyos, halálos kimenetelű baleseteket- teszi hozzá a Parancsnok.
- Mekkora ez az útszakasz, amit érintünk?- kérdezem tovább
- Ötven-hatvan kilométer, ezen a szakaszon az elmúlt években rengeteg nagyon súlyos baleset történt, itt előzés nélkül kellene mindenkinek végigmennie. – de sajnos kevesen tartják ezt be sóhajt Zsemlye Gábor. – Sajnos gyakorlatilag hetente jut ide egy igen súlyos baleset.
- Mi az amin úgy látod változtatni kellene, szerinted hogyan lehetne ezeket a baleseteket csökkenteni?
- Először is, talán a legfontosabb, hogy négysávosra kellene ezt a részt is bővíteni, egészen a körforgalomig. És nem csak elválasztó vonallal, hanem szalagkorláttal is felezni kellene az úttested. De amíg ez megtörténik, addig a legsürgetőbb, hogy záróvonalat kellene mindkét irányba felfesteni, és mint figyelted egyetlen előzni tilos táblát sem láttunk sehol. –szóval itt a közlekedést teljesen át kellene szabályozni, mert amíg nem történik változás, addig csak a halálesetek fognak szaporodni itt. – mondja Zsemlye Gábor – Tudod az a baj, hogy kamionos is kielőz kamionost, miközben majdnem esélytelen a visszatérése. És nagyon fontos lenne, hogy aki elfáradt, gondolok itt a Románokra, azok álljanak meg pihenni, mert ha vezetés közben alszanak el, az életükbe kerülhet, mint került már sokuknak. –teszi még hozzá.
Megköszönöm a Parancsnoknak, hogy időt áldozott arra, hogy megmutassa nekünk, az útszakaszt és elmondja mit kellene megváltoztatni, hogy ez ne legyen többé halálos szakasz.

Szeretném még azt elmondani, hogy sajnos nincs elegendő vegyvédelmi ruha, egy ilyen szerelés nyolcszázezer Ft, mikor egy tartálykocsi felborul, akkor ahhoz kell a tűzoltóknak felöltözni, amit a tartályba szállítottak. Sajnos a Ceglédi kapitányság csak négy darab ilyen ruhával rendelkezik. Talán nem mellékes megjegyeznem, hogy igazán el kellene gondolkodnunk mire honnan lehetne pénzt juttatni a Tűzoltóknak, hogy a tartálykocsi balesetekhez is ki tudjanak menni, hiszen bele sem merek gondolni mi történne, ha egy olyan baleset, ami nemrégiben volt esetleg lakott területen történik…
Úgyhogy itt újra megemlíteném, amennyiben Ön is úgy gondolja és megengedheti Támogassa Cegléd és Környéke Tűzvédelméért Alapítványt, Délpest Megyei Takarékszövetkezet Ceglédi Kirendeltségénél vezetett számlaszámukon. Számlaszám: 65800076-11023861

. Vigyázzunk egymásra és amikor a 4-esen illetve az Abonyi elkerülő szakaszon járunk, ne felejtsük el, mennyien meghaltak már a figyelmetlenség miatt, és lassítsunk, semmi nem lehet annyira fontos, mint az életünk. Azon a szakaszon előzés nélkül kell végigmenni. Én szeretnék ma, holnap és holnap után is hazamenni, és nem akarom átélni, hogy egy rendőr sapkával a kezében ott áll az ajtómban egy hajnalon, hogy közölje valamelyik szerettem halálát…Gondolom Önök sem akarják megismerni ezt az érzést, ezért kérek mindenkit, vezessen óvatosan. Köszönöm.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése